НУШ


                                   








                                     Облаштування кабінетів

НУШ – це не тільки відсутність купи підручників та нові програми. Це ще й новий освітній простір, який має бути зручним та комфортним для кожного першокласника. Ба більше, облаштування кабінету братиме безпосередню участь у навчальному процесі. Принаймні так має бути.
Як же виглядатиме Нова українська школа в ідеалі? Вже, мабуть, всім відомо, що клас необхідно поділити на певні навчальні зони, нагадаємо:
1.     Для навчально-пізнавальної діяльності.
2.     Змінні тематичні осередки.
3.     Ігрові.
4.     Для художньо-творчої діяльності.
5.     Для проведення дослідів.
6.     Для відпочинку.
7.     Бібліотечка.
8.     Осередок вчителя.
При цьому меблі у класі мають відповідати декільком важливим критеріям, серед яких: ергономічність, безпечність, міцність, певні форма, колір, розміри та вага, а також естетичність. Більше детально з усіма вимогами можна ознайомитися в офіційному наказі МОН
І поки мережею ширяться світлини зі зручними та яскравими класними кімнатами, якими можуть похвалитися пілотні школи, вчителі, які у наступному навчальному році працюватимуть за стандартами НУШ, вирішують, як створити свій ідеальний клас. Тим більш, що рекомендації МОН – лише основа для творчості, все цілком залежить від вашої фантазії!
1. Осередок для навчально-пізнавальної діяльності. 
Саме тут діти здійснюватимуть свої перші відкриття та робитимуть упевнені кроки у навчанні. У цій зоні треба розмістити мобільні парти, які можна буде легко переміщувати для зручної групової чи індивідуальної роботи учнів. Отже, необхідно не просто підібрати зручні столи, а ще й вдало розрахувати корисну площу, яку ви можете без проблем використати. Тут же будуть дошки: звичайна та інтерактивна.
Доречним буде розмістити тут також невеликий стенд для розміщення інформації, яка безпосередньо стосується життя класу. Наприклад, календар днів народжень учнів, розклад уроків, план цікавих позаурочних заходів тощо.
2. Змінні тематичні осередки.
Ці осередки мають містити все необхідне для вивчення нової теми та предмету загалом. Тому саме тут варто розташовувати стенди та фліп-чарти, на яких можна розміщувати тематичні таблиці та діаграми для наочного висвітлення теми, портрети видатних діячів, книжки.
Не дивлячись на те, що цей осередок безпосередньо стосується освітнього процесу, він має бути оформлений креативно. Так, щоб учні самі хотіли підійти ближче та усе роздивитися. Тож не шкодуйте яскравих кольорів!
3. Ігрова зона.
Ідеально, якщо в цій зоні буде невеличкий столик, за яким бажаючі могли б грати у різноманітні настільні ігри, складати пазли тощо. Тут же можна розкласти і інвентар для рухливих ігор.
4. Для художньо-творчої діяльності.
Тут все дуже просто. У цьому осередку буде зберігатися приладдя для творчих занять: від фломастерів та альбомів до полімерної глини та пластилін. А ще саме тут варто зробити невеличку виставку дитячих робіт. До речі, не обходьте увагою нікого! Адже роботи такої виставки можна змінювати хоч щодня, і кожен учень зрозуміє, що його оцінили.
5. Для проведення дослідів.
Це може бути справжній куточок природи, що розпалюватиме дослідницькі здібності ваших учнів. А досліджувати доведеться багато чого! Проте для початку діти можуть спостерігати за особливостями росту рослин чи за поведінкою рибок в акваріумі.
6. Для відпочинку.
Пам’ятаєте перші світлини з класів НУШ, на яких діти сидять на підлозі на зручному килимку? Він може стати центром зони для відпочинку та спілкування. Також тут чудово виглядатимуть зручні м’які крісла-пуфи та подушки. Тут ви можете спілкуватися з дітьми та грати в ігри, які зроблять клас справжньою командою, і тут же вони просто трохи відпочинуть та подумають.
До речі, саме тут можна розмістити «Дошку настрою», на якій кожен учень,  виставляючи навпроти свого прізвища чи фото певний смайлик, зможе показати, що відчуває: захоплення, здивування, смуток, радість тощо. А ви зможете слідкувати за тим, як змінюється настрій дітей упродовж дня.
7. Бібліотечка.
Це не означає, що шкільна бібліотека непотрібна та ходити туди ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­– зайве. Але своя міні-бібліотечка, де можна швидко знайти цікаву чи співзвучну з темою уроку літературу, ніколи не буде зайвою! Більше того, там добре влаштовувати справжній буккроссинг: учні та ви можете приносити туди власні книжки, які точно мають прочитати усі!
8. Осередок вчителя.
Це ваш особистий оазис, де все можна влаштувати так, як зручно особисто вам. Чи не чудово? Звісно, перш за все тут мають з'явитися зручні стіл з полицями/ящиками та стілець, шафи для дидактичних матеріалів. Зверніть увагу – стіл треба розташувати так, щоб ви могли бачити весь клас та бачити кожного учня.
І не забувайте, що ви не просто вчитель, а жива людина, тож сміливо розміщуйте тут те, що вам подобається: квіти, світлини близьких, сувеніри від учнів тощо. До речі, на стіні біля столу можна повісити у красивих рамочках дипломи з курсів підвищення кваліфікації чи за участь у різноманітних конкурсах.
Новий освітній простір – чудовий шанс дати волю власній фантазії та створити клас своєї мрії, в якому буде зручно і вам, і дітям.



Рекомендації щодо роботи з першокласниками НУШ
Міністерство освіти і науки пропонує на перші тижні докладні матеріали для вчителів першокласників, з детальним потижневим описом, де є навчальні цілі на тиждень, а також розписані активності, вправи та завдання для досягнення цих навчальних цілей протягом адаптаційного періоду першокласників.
Методичні рекомендації щодо адаптаційного періоду для учнів першого класу
У початковий період навчання дитини у першому класі важливе значення має успішність адаптаційного періоду.
Створення сприятливого середовища для адаптації дитини до систематичного навчання забезпечуватиме їй подальший розвиток, успішне навчання та виховання.
Основною новацією у практиці діяльності 1-х класів закладів загальної середньої освіти є структурування змісту початкової освіти на засадах інтегративного підходу у навчанні. Дидактичний зміст процесу інтеграції полягає у взаємозв’язку змісту, методів і форм роботи. Відповідно інтеграцію навчального матеріалу з різних навчальних предметів здійснюють навколо певного об’єкту чи явища довкілля або навколо розв’язання проблеми міжпредметного характеру, чи для створення творчого продукту тощо. Однією з оптимальних моделей інтеграції у початковій школі є інтеграція навколо соціокультурної теми/проблеми під час тематичних днів/тижнів. Створення єдиного для навчальних предметів тематичного простору дозволяє уникнути дублювання інформації у змісті різних навчальних дисциплін та, водночас, розглянути аналогічний матеріал одночасно з різних боків, за допомогою різних дидактичних засобів. Таким чином забезпечуються збалансованість у сприйманні інформації різних освітніх галузей, психологічно комфортна атмосфера навчальних занять.
Перші тижні навчання в 1-му класі - важливий етап для створення в класній спільноті атмосфери прийняття, довіри, взаємозацікавленості, бажання слухати одне одного, висловлюватися. На цьому етапі закладаються основи для усної взаємодії учителя з учнями та учнів між собою. Саме тому багато уваги в перший місяць потрібно приділяти знайомству, коротким розповідям про власні захоплення, улюблені ігри тощо.
Авторами Концепції НУШ запропонований тематичний інтегрований підхід, де кожен тиждень присвячено окремій темі. Наприклад, у вересні мають вивчатися такі теми:
·         «Я - школяр/ школярка»,
·         «Наш клас»,
·         «Мої друзі»,
·         «Моє довкілля».
Ці теми - інтегровані: їх вивчення передбачає і формування наскрізних умінь, соціальних та громадянських компетентностей, і набуття предметних компетентностей, зокрема опанування граматичних та обчислювальних умінь. Формування умінь читати і писати буде відбуватися на окремих уроках української мови, а відпрацьовуватись ці уміння будуть в інтегрованому курсі, який у своєму складі може містити мовно-літературну галузь. Змінилися підходи до навчання грамоти, додались деякі нові змістові лінії, але основний зміст лишився: учні, як і раніше, будуть навчатися читати, писати, рахувати.
Наприклад, деякі з проблемних питань вересня:
·         Навіщо мені ходити до школи?
·         Хто я? Хто мої однокласники?
·         Як безпечно дістатися до школи і повернутися додому?
·         Як почуватися комфортно у класі мені і моїм однокласникам?
·         Як нам стати класною спільнотою?
·         Чого ми можемо досягнути спільно?
·         Як зберегти дружбу?
·         Які таємниці має шкільне подвір’я?
До кожної з перелічених тем, за кожним із проблемних питань пропонуються різні види освітньої діяльності. Серед них практика «ранкового кола», інтерактивні заняття у парах та групах на умовах співпраці (кооперативне навчання), «щоденні п’ять», рефлексія та самооцінювання та багато інших форм та методів. Значну частину з них рекомендується проводити за межами класної кімнати - на свіжому повітрі, у русі. Важливо створити надійну основу для перетворення першого місяця періоду адаптації учнів, для пізнання нового для себе, опанування новим довкіллям, створення учнівської спільноти.
Слід приділяти увагу груповій, ігровій, проектній та дослідницькій діяльності, мають бути урізноманітнені варіанти упорядкування освітнього середовища. Крім класичних варіантів класних кімнат доцільно використовувати мобільні робочі місця, які можна легко трансформувати для групової роботи. У плануванні і дизайні освітнього середовища першорядним має бути спрямування на розвиток дитини і мотивації її до навчання.
Освітнє середовище у початкових класах має бути безпечним місцем, де діти відчуватимуть себе захищеними та в безпеці.
В освітньому середовищі Нової української школи є баланс між навчальними видами діяльності, ініційованими вчителем, та видами діяльності, ініційованими самими дітьми. Таке середовище забезпечує можливості дітям робити власний вибір, можливості для розвитку нових та удосконалення наявних практичних навичок, отримання нових знань, розвитку свого позитивного ставлення до інших. Освітнє середовище варто творити спільно, разом з дітьми.
Особливу увагу вчитель має приділяти збереженню та зміцненню фізичного здоров’я учнів, їх моральному та громадянському вихованню. Із цією метою важливо організувати активну співпрацю вчителя з батьками або особами, які їх замінюють, з медичними працівниками закладу загальної середньої освіти, шкільним психологом, учителями-предметниками, вихователем групи продовженого дня. Результатами такої співпраці є:
·         краще вивчення індивідуальних можливостей та стану здоров’я кожного першокласника;
·         здійснення особистісно орієнтованого навчання та виховання;
·         впровадження здоров’язберігаючих технологій освітнього процесу;
·         спільна підготовка і проведення батьківських зборів;
·         бесіди з батьками на психолого-педагогічну тематику тощо.
Детальніше про навчальні матеріали для роботи з першокласниками в адаптаційний період можна ознайомитись у файлах:
Підручники для 1 класу у ПДФ форматі дивіться за посиланням:https://lib.imzo.gov.ua/handle/123456789/810
Навчання у класах з навчанням мовами національних меншин здійснюється так само як у класах з навчанням українською мовою.
Рекомендації затверджено наказом МОН №923 від 20 серпня 2018 року.


Нормативно-правова база концепції "НУШ"
Для початку ознайомимося з ключовими ідеями впровадження концепції «НУШ», спираючись на нормативно-правову базу Міністерства освіти і науки України.
Основним документом, який регулює організаційний процес НУШ, є «Методичні рекомендації відносно організації освітнього простору Нової української школи (Затверджено наказом МОН від 23.03.2018 №283)».
Ще важливі документи, на які слід звернути увагу:
  Методичні рекомендації щодо використання коштів освітньої субвенції для придбання засобів навчання та навчального обладнання за напрямками, визначеними розпорядженням КМУ від 18.12.2017 №929-р (затверджено наказом МОН від 19.01.2018 №58)
  • Примірний перелік засобів навчання та обладнання навчального і загального призначення для кабінетів початкової школи (затверджено наказом МОН від 13.02.2018 №137)
  • Державний стандарт початкової освіти (затверджено постановою Кабміну від 21.02.2018 №87)
  • Примірний перелік корекційних засобів навчання та реабілітаційного обладнання для спеціальних закладів освіти (затверджено наказом МОН від 22.03.2018 №271)

 Організація навчального простору. Вимоги.

У навчальних закладах навчальні приміщення групуються в навчальні секції за віковими та навчально-технологічним ознаками:
• навчальні секції для 1-х класів (шестирічок), які об'єднують приміщення не більше двох паралельних класів, з рекреаціями, вбиральнями та санітарними вузлами
• навчальні секції 2-4-х класів в складі не більше шести класних приміщень, майстерні для трудового навчання, універсального приміщення для груп продовженого дня, гардеробних, рекреаційних приміщень і санітарних вузлів.
Площа класів відповідно до типових проеків шкіл = 50 м2
Кабінет для 1-х класів: 2,4 м2 на одного учня.
Вимоги до меблів (за наказом МОН від 23.03.2018 №283)
Ергономічність - наявність в кожному класі комплектів меблів для учнів (парта / стіл + стілець) не менше двох ростових груп (жовте, червоне, зелене маркування), наявність підставок для приладдя на робочому столі, закруглені кути стільниць, спинок і сидіння.
Безпека - зроблено з матеріалів, дозволених чинним санітарним законодавством для використання в навчальних закладах, виріб відповідає санітарно-гігієнічним вимогам, відсутність гострих кутів, сторонніх запахів, матова поверхня стільниці, стійкість конструкції, наявність пристроїв для запобігання пошкодження або забруднення підлоги.
Форма і розміри - стільниця в формі трапеції, трикутника або іншій, забезпечить швидку трансформацію для групової роботи, столи і парти повинні бути одномісними, стільниця повинна мати виріз збоку ближнього до учня, відповідність розміру ростової групі, можливість компактно штабелювати меблі.
Міцність - гарантійний термін не менше 24 місяців, вандалостійкість, стійкість до миючих і дезінфікуючих засобів, дозволених до використання.
Вага - не більше 4 кг для стільця і ​​10 кг для столу або парти.
Колір - неяскраві світлі теплі відтінки жовтого, зеленого, блакитного, бежевого кольорів.
Естетичність - привабливий вигляд, сучасний дизайн, відповідність стилю загального облаштування приміщення.
 Розташування меблів
Між учнівськими столами в ряду - 50
Між рядами одномісних учнівських столів - 50
Між рядами двомісних учнівських столів - 60
Між рядами учнівських столів і внутрішньої поздовжньої стіною, шафами (уздовж внутрішньої поздовжньої стіни) - 50 *
Між учнівськими столами при їх парному розташуванні в ряду - 10
Від задніх учнівських столів до задньої (внутрішньої) стіни (перегородки) - 65 **
Те ж до задньої стіни, що є зовнішньою, і при розташуванні шаф уздовж задньої стіни (перегородки) - 100 **
* Збільшується на 40 см при розташуванні входу в приміщення в поздовжній стіні у останніх столів.
** Збільшується до 120 см при розташуванні входу в задній стіні або в поздовжній стіні у останніх столів.
Не менш важливими виступають принципи зонування класового приміщення. Класна кімната повинна одночасно виступати: ігровою зоною, центром пізнавальної діяльності, центром художньої творчості, дитячої класної бібліотека, куточком живої природи, центром вчителя.

Вимог насправді досить багато, варіантів реального втілення концепції в життя, на жаль, мало. Що робити з невеликими класними кімнатами і як розсадити за одномісні парти клас, в якому більше 30 дітей, як відповідати всім вимогам одночасно і легко справлятися з зонуванням простору?

Практичні рекомендації організації навчального простору за концепцією "НУШ"

Використовуйте абсолютно весь простір, який є у вашому розпорядженні! Це і величезні шкільні коридори, які практично завжди порожні. Весь простір коридорів можна використовувати як зони рекреації, тобто релаксації і відпочинку, де можна розташовувати м'які модулі, дивани, інтерактивне обладнання тощо. Ці ж обладнані коридори можна використовувати для групових занять і проведення обов'язкової ранкової  зустрічі, тим самим заощаджуючи простір навчального класу. Використовуйте стіни, які так само практично ніколи не задіюються в школах, за винятком розвішування плакатів, малюнків, грамот, дощок пошани і т.д. Існує величезна кількість варіацій бізібордів найрізноманітніших спрямувань, вони можуть розвивати не тільки дрібну моторику, як прийнято думати, а й навички математичного обчислення, логічного мислення, сенсорного розвитку і т.д.
2. Економте простір використовуючи модульні меблі! Зібрати парти і поставити в кут, відсунути шафу в іншу частину класної кімнати, розгорнути полки потрібною стороною і т.д. Все перераховане швидше за все викликає жах і подив вчителів. Яку силу потрібно прикладати, щоб рухати щодня всі меблі з кута в кут? Але ідея полягає в тому, що всі меблі повинні бути практичними в своєму застосуванні. І ми говоримо, не про важкі запашні шафи та дерев'яні парти, а про сучасні модульні зручні меблі. Наприклад одномісні парти, які легко і компактно складаються і переносяться в частину класної кімнати, яка в даний момент не буде використовуватися. При цьому вага такої сучасної парти не перевищує 10-ти кілограм! Варто тільки зібрати парти в кут і ігрова зона готова! Перевага таких парт так само полягає в тому, що під час заняття їх можна розташовувати різними способами: діти можуть сидіти групами по чотири людини лицем до лиця, кругом або з двох сторін класу, що значно економить простір і дає можливість розсадити більшу кількість дітей в одному класі. Шафи на коліщатках, які педагоги можуть пересувати і так само з їх допомогою зонувати простір (важливо! Шафи і інші габаритні меблі створюються для шкіл такої ваги, щоб учитель міг їх пересувати, докладаючи невеликі зусилля, а вже дитина, при всьому бажанні, з таким завданням не впоралася б, що убезпечить від постійних ігор з «катанням» шаф). Всілякі модульні столи і полиці, які так само можна збирати і розбирати, рухати і використовувати по-різному.
 Інтерактивне обладнання! Використання інтерактивного устаткування є обов'язковим за концепцією Нової української школи. І не варто обмежуватися інтерактивними дошками, це тільки мала частина того, що можна застосовувати в школах. Інтерактивне обладнання може багато в чому замінювати велику кількість задач, і навіть меблів, що в свою чергу допомагає економити простір. Бонусом є так само той факт, що діти демонструють більшу зацікавленість і мотивацію до навчання використовуючи в навчанні саме інтерактиви. Ігри з інтерактивною проекцією на підлогу можуть замінювати мінімальні фізичні навантаження, а інтерактивні пісочниці допоможуть швидше освоїти конкретні академічні знання.

4. Креативний підхід до створення навчального простору! Не бійтеся експериментувати! Існує величезна різноманітність варіацій організації навчального простору. І не потрібно обмежуватися тільки класним приміщенням і навіть коридорами. Столові, спортзали, зали хореографії і т.д. Досвід наших європейський колег демонструє, що їдальня може бути і навчальним класом, і ігровою зоною, і зоною для танців. Все обмежується лише модульністью меблів і, звичайно, свідомим прагненням педагогів до змін. 



 Ранкова зустріч

Тема: Птахи. Найперший і найдавніший птах. Походження птахів.
Мета: Формувати вміння міркувати,  встановлювати причинно-наслідкові  зв'язки;   розвивати пізнавальний  інтерес учнів; виховувати вміння слухати своїх товаришів.

Хід заняття
І. Організаційний момент.
1.  Привітання у колі друзів.
Добридень, добридень, добридень скажу.
Як ранок настане до школи біжу,
Ось ручки, ось ніжки, а ось - голова,
Ось ротик, ось носик, а тут є п’ята,
2.  Подарувати усмішку:
Сусідові справа, сусідові зліва, сонечку, найкращому другу, вчителю, батькам-асистентам

3.  Побажання у колі з компліментами.
- Отож гарного настрою вам дітки, творчої наснаги, плідного дня хочу побажати. Нехай усе, що планувалося на сьогодні – здійсниться. А допоможе нам включитись у роботу – енергджайзер.
4. Енергджайзер "Що ти робиш?".
Перший учасник виконує будь-який рух, наступний запитує у нього;   "Що ти робиш?", яку має виконувати другий учасник і т. д. Після закінченій три вчитель запитує:
- Чи готові до роботи?.
- Так, ми готові до роботи! Запрошення діток до чарівного килиму, поруч крісло Автора, магістерська шапка.

ІІ. Новини
-  Яка погода супроводжувала вас сьогодні, коли ви йшли до школи?
-  Що нового помітили?
1. Робота з календарем погоди.
2. Читання ранкового повідомлення.
Доброго ранку, усміхнені личеньки!
Сьогодні чет,.., Сьогодні... січ... 200..р
Сьогодні до нас завітають гості.
3. Інтелектуальна розминка.
-  Чому "четвер" назвали так?
-  Назвіть сестер четверга.
- Чи збігається кількість букв і звуків у цьому слові?
-  Складіть речення з цим словом, яке б складалося з 2 (3,4,5) слів.
14 листопада
-  Що можна сказати про число 14?
-  Складіть загадку про цей місяць.
4. Читання повідомлення.
У листопаді як зазимує, то й жаба оніміє.
Як листопад дерев не обтрусить, довга зима бути мусить.

III.  Повідомлення.
  • Над якою темою ми працюємо? (Птахи)
  • Які особливості цього класу тварин?
1. Гра "Імітація звуків пташок".
Один учасник ховається у "шпаківні". Вчитель називає слово – назву птаха, учні мають зімітувати звуки, які промовляє даний птах, а захований - вгадати, хто це був.
- Домашнім   завданням   було   підготувати   розповідь   про найдавнішого і найпершого птаха.
2. Читання розповіді про археоптерикса в авторському кріслі   та магістерській шапочці.
Аплодування. Запитання. Відзначення та нагородження пелюсточкою на квіточці росту.
- Дійсно, рештки археоптерикса були знайдені на території Німеччини в гірських породах віком у 150 млн. Біля його, закам'янілих кісток чітко відбились залишки пір'я, що утворювали два крила, і хвіст. Ця пташка подібна була до динозаврів-плазунів. Саме, найдавній і найближчий родич цього птаха і завітав сьогодні до нас.
До кола запрошується експерт-батько учениці з ігуанами (самкою та самцем).
а)  Знайомство учнів з тваринами. Розповідь експерта.
б)  Запитання до експерта.

IV.  Підсумок
Домашнє завдання:
Скласти загадки, кросворди, твори-мініатюри про ігуану, використовуючи при цьому сьогоднішню інформацію.


Ранкова зустріч
Тема: Птахи. Перелітні та зимуючі птахи нашої місцевості
Мета: Формувати вміння міркувати та аналізувати, розвивати пізнавальний інтерес учнів, позитивну атмосферу, виховувати вміння слухати своїх товаришів.

Хід заняття
І. Організаційний момент
1.   Побажання у колі з компліментами.
- Отже, гарного настрою вам, друзі, здоров я, наснаги у навчанні, плідного дня бажаю я вам. Нехай усе, що ви планували на сьогодні - здійсниться.                  
       2. Цікавинки дня.
- Що цікавого відбулося з моменту останньої ранкової зустрічі.
3. Психогімнастика.
Діти уявляють себе Сонечком і посилають свої теплі промінчики на все, що потребує тепла на Землі. - Який настрій у вас став після цього?       

ІІ. Новини   
- Яка погода супроводжувала вас, коли ви йшли до школи?
- Що нового помітили?   
1.  Робота з календарем погоди
2. Ранкове повідомлення: число, місяць, рік, день тижня, настрій події цього дня.
3.  Інтелектуальна розминка     
-  Який сьогодні день тижня по порядку?
-  Назвіть сестер «четверга».
-  Яка зараз частина доби?        
-  З яких цифр складається сьогоднішнє число?
-  Складіть приклади з цими цифрами.       
-  Число 16 одноцифрове чи двоцифрове?
-  Яка орфограма є у слові «шістнадцять»? 
-  Скільки у слові складів?
-  Яке число буде післязавтра?

ІІІ. Повідомлення
Над якою темою ми працюємо?
1. Гра «Відгадай назву птаха по першому складу»        
2. Що цікавого дізналися про птахів. Короткі повідомлення учнів.
3. Домашнім завданням було підготувати розповідь про перелітних та зимуючих птахів. Читання розповіді на стільці автора. Запитання учнів до автора.
- Яких перелітних птахів запам'ятали?
4.  Пофантазуймо «Якби я був птахом».
- Куди хотів би полетіти і що хотів би побачити?
- Про що я мрію.
- Що хотів би смачненьке поїсти?
- З ким би я дружив?

ІV. Ігри
«Хто що промовляє» (Одна дитина вгадує назву пташки та учня класу.
«Чарівна скринька» (Пір'їна, яйце, шишка)

V. Домашнє завдання
Підготувати загадки, прислів'я та приказки про птахів.

Ранкова зустріч
Тема: Розмноження тварин
Мета: Ознайомлення учнів із способами розмноження і розвитку тварин; розвивати уяву, мислення, пізнавальний інтерес; виховувати дбайливе ставлення до тварин; створити позитивну атмосферу на навчальний день.

Хід заняття
І.Організаційний момент
1. Привітання у колі друзів
В цьому класі друзі всі
Я і ти, і ми, і ви.
Добрий день тому, хто зліва,
Добрий день тому, хто справа.
Ми - одна сім'я.
Руку дай тому, хто зліва
Руку дай тому, хто справа.
Посміхнись тому, хто зліва
Посміхнись тому ,хто справа.
Ми - одна сім'я.
2. Дарування один одному цікавих і приємних посмішок та компліментів.
3.  Розповідь нових веселинок.

II.  Новини
1.  Ранкове повідомлення
Сьогодні ...число, день, місяць, рік;
Події цього дня( в родині ,класі, школі, країні).
Настрій дітей.
2.  Робота з календарем погоди
- Яка зараз пора року? - Який період місяця?
Який стан неба? - Чи були зранку опади?
Яка температура повітря?
Чи є вітер? - Який напрям?
Які інші явища природи спостерігали сьогодні?
Чи змінилася тривалість дня?
3. Інтелектуальна розминка
Який сьогодні день тижня по порядку?
Назвіть «сусідів» п'ятниці.
Орфограми у словах «п'ятниця», «одинадцять».
До яких частин мови відносяться ці слова?
Що можете сказати про число 11?
Скільки днів у травні місяці?
На скільки днів більше залишилося нам навчатися ніж ми уже
провчилися?

ІІІ. Повідомлення
1. Сьогодні ми з вами ознайомимось із деякими тваринами та способом їх розмноження.
-   Давайте пригадаємо з природознавства, на які групи можна поділити тварин?
-   Докажіть, що тварини належать до живої природи.
-   Дійсно, тварини можуть розмножуватись. І ми сьогодні поговоримо про розмноження звірів, (ссавців), птахів і риб.
2. Автором буде...   Запитання до автора.
3. Додаткові повідомлення дітей про розмноження тварин.
4. Дидактична гра « Тварина за описом». (Жайворонок, ховрах, лисиця)

IV.  Проведення ігор


1.   Вікторина «Знавці природи».
2. Кросворд «Тварини» у загадках.
3. Гра «Плутанка».

V. Підсумок зустрічі
- Сподіваюся, що наша зустріч дала вам можливість ще більше пізнати і полюбити тварин, які є нашими друзями. І з цього приводу ми будемо щиро тішитися Отож, хорошого настрою вам на цілий день!
- Наступної зустрічі автором буде... Підготує розповідь про розмноження плазунів, комах і земноводних.
-  Планування робочого дня.



Ранкова зустріч
Тема:  Чотириногі друзі коти.
Мета: Розвивати доброзичливу і позитивну атмосферу для роботи в колективі, розвивати мислення, активізувати працездатність дітей на цілий день.

Хід заняття
І. Організаційний момент.
1. Ранкове вітання
Дружно ми візьмемося за руки
Веселіше стане всім
Бо у класі усі друзі
Сяють усмішки в усіх.
2. Подаруємо усмішку сусідові зліва, сусідові справа, учителю, сонечку, найкращому другу і гостям.
3. «Коло добра»
    Звучить тиха музика.
    Побажання.
4. Обмін новинками.
« Ніхто з присутніх не здогадується....»
5.  Сьогодні.   
Місяць – лютий.                     Цікавинки дня.
     Число - 9                               _____________
     День тижня - вівторок          _____________
     Погода - ___________           _____________    Настрій - __________             _____________
Заповнення календаря.
6. Інтелектуальна розминка - 3 числом 9 . Скільки букв та звуків? - В слові лютий назвати м'які приголосні.
- Назвати трицифрові, чотирицифрові, шестицифрові числа з цифрою 9.

II.  Повідомлення.
1.  Над якою темою працюємо? (Коти)
2.  Що нового дізналися про котів?
3.  Про що хочете ще дізнатись?

Домашнім завданням було підготувати розповідь або казку про кота.

·         Читання розповіді або казки про кота в кріслі автора.
·         Аплодування.
·         Ситуація « Уяви себе ».
Діти намагаються уявити себе на місці котика.
Відповісти на питання.
·         Про що мрієш?
·         Що бачиш навкруги?
·         З ким дружиш?

ІІІ. Ігри « Заборонений рух » (див. фото)

IV. Підсумок.


V. Домашнє завдання.

Ранкова зустріч
Тема: А вже весна, а вже красна...
Мета: розширити знання учнів про зміни у живій і неживій природі з настанням весни за народними звичаями і традиціями, пов'язаними з цією порою року; розвивати комунікативні здібності учнів; навчати доброго ставлення один до одного, правил культури  поведінки та спілкування; розвивати акторські здібності;
виховувати почуття дружби, взаємодопомоги та любов до природи рідної землі.
І. Вправа «Привітання»
У ч и т е л ь
Доброго дня вам, мої малята,
Любі хлопчики й дівчатка.
Щирою посмішкою всіх вас вітаю,
Доброго настрою на весь день бажаю.
Хай нахмурені ваші личка
Звеселить гарна усмішка.

І сусідам посміхніться.

За руки один одного візьмемо –
І дружно привітаємось.
Разом. Добрий день!
1. Гра «Мої добрі справи».
- Хто нам сьогодні хоче розповісти, з ким, коли і як ви віталися?
- А які добрі справи ви зранку вже встигли зробити?
- Хто вам сьогодні дякував і за що?
2.  Гра «Піднесіть настрій»,
- Чи є в нашому класі сьогодні нахмурені личка? Чи хочеться вам розповісти усім про те, що вам зранку зіпсувало настрій?

3. Виконання пісні «Посмішка»
- Давайте піднімемо настрій своїм товаришам веселою піснею.

II. Ранкове повідомлення. Робота і календарем погоди
- Який сьогодні місяць?
- Яке число місяця?
- Який день тижня?
- Яка пора року?


За чим ви сьогодні спостерігали йдучи до школи? Що незвичайне вдалося помітити?

ІІІ. Повідомлення теми «Ранкові зустрічі»
- Діти, сьогодні ми з вами поговоримо про одну з пір року.
А відгадати цю пору року вам допоможе загадка.

Зійшли сніги, шумить вода,
Земля вже квіти викида,
Росте травичка молода,
Все мертве знову оживає.
"Коли, діти, це буває?" (Навесні)
·          
·       Чому ви вважаєте, що ця загадка про весну?
·       А які ознаки весни вже помітили, коли спостерігали за природою?
·       Пригріло ясне сонечко. Торкнулося своїми золотими промінчиками землі. І все, наче у казці, почало оживати.
Настала весна. Як називається перший весняний місяць? (Березень) Колись у давнину цей місяць був початком нового року. Як ви гадаєте, чому сам березень був початком року? А чому він має таку назву? Який наступний місяць після березня? А він чому має таку назву? А за квітнем який настає місяць? Чому він отримав таку назву?
- Зараз вам ваші товариші розкажуть вірш Марійки Підгірянки про ці місяці, який називається «Співанка про місяці».

1-й  учень
Березень місяць льоди поломить, весняну пісню річка задзвонить.
2-й  учень
Квітами квітень усіх привітає, усі садочки порозквітає.
3-й  учень
Гей, травень прийде у дні чудові, простелить всюди трави шовкові.
- Разом із пробудженням природи від  зимового сну в Україні розпочинався цикл народних весняних свят, пов'язаних із стародавніми міфами, традиціями та віруваннями. Про одне з них вам розкажуть ваші товариші.

Повідомлення 1. Цикл весняних свят починається з Масляної -  це обряд проводів зими. В ці дні спалювали опудало Зими і величали Весну. На Масляну молодь, діти та дорослі співали пісні, водили хороводи, вітали приліт птахів, проводили ігри. Все це здійснювалося для того, щоб задобрити весну, прискорити її настання.
Повідомлення 2. В перші дні весни господині пекли з тіста «жайворонків», «бусликові лапки», пироги з калиною. А діти з паперу робили і запускали різних птахів, щоб вони швидше поверталися з вирію додому. Пташок викликаємо з теплого краю: Летіть, соловейки, на нашу земельку! Спішіть, ластівоньки, пасти корівоньки.
Повідомлення 3. Люди вірили, що птахи на своїх крилах приносять із далекого вирію весну, проганяють люту зиму. Випечених пташок називали «жайворонками» тому, що за давніми легендами ця пташка народилася із сонячного жару. Вона прокидається разом із сонцем і своїм срібним голоском сповіщає, що весна настала, а тому час вже виходити у поле орати, сіяти, садити, щоб восени зібрати хороший урожай.
- Давайте і ми станемо разом у коло та закличемо Весну. (Діти стають у коло і виконують українську народну пісню «Сонечко»)
- А ще весна дарує нам багато красивих і ніжних квітів.

Мерщій у гай ходімо, друзі!
Там дерева стоять зелені всі.
Зібрались у гурті весняні квіти
І раді будуть вас зустріти.

IV. Інсценівка «Весняні квіти»
(Діти виходять у масках весняних квітів.)

П і д с н і ж н и к
                       Я народився рано-рано –
                       Ще тільки-но розтанув сніг.
                       Мої блакитні оченята
                       Відразу звеселили всіх.
                       Тендітний я і дуже ніжний,
                               
М а р г а р и т к а
                       А звуть мене усі – підсніжник.
                       Я – також хороша
                       І яскрава квітка,
                       Я - рожева-біла
                       Квітка-маргаритка.
Т ю л ь п а н
                       Голівка в мене пишна,
                       Тоненький маю стан,
                       Весною розцвітаю,
                       А звуть мене тюльпан.

Н а р ц и с  
                       Я – дуже пишна квітка,
                       Струнка, як кипарис.
                       Чудовий запах маю,
                       А звуть мене нарцис.

К о н в а л і я  
                       Із зеленої сорочки,
                       Що зіткав весною гай,
                       Білі дивляться дзвіночки.
                       Як зовуть мене, вгадай?
Р а з о м
             Як гарно сьогодні у нашім гайочку.
             Отож закружляємо в веселім таночку.
    (Діти стають у коло, звучить музика, вони
 виконують танок і співають пісню.)
             Яром поміж травами ми йдемо,
             Пісеньку-весняночку ведемо.
             Склали ми пісеньку голосну
             Про весняне сонечко, про весну
             Весно, весно милая, ти нас народила,
Ясним сонцем, наче хлібом, поблагословила.

https://lh6.googleusercontent.com/9LfHL1B-PsaaoQffMNMTcg1aRa8f2kssWF9dRagg0IM_zmDEVFeUZwgnNGsmyJBESTzg8_nv_WP5RWu9OEyLRzTjkbOWENNWA9Dh7VmcoKZmgsaXg7IKLGao-tM8dXAe6vpf0EsdIQ
V. Крісло автора
- А  тепер     послухаємо  товаришів, які склали вірші про весну.
ВЕСНА
                       Прийшла весна,
                       Скрізь тепло стало,
                       Вгорі синіють небеса.
                       Усе кругом порозквітало —
                       Яка краса! Яка краса!
                       І молоді клейкі листочки
                       Прокинулись на гілочках.
                       Зазеленіли всі садочки,
                       Співають птахи у гаях.
                                (Наталка Криворучко)

                       ДИВОВИЖНА ПОРА
             Як прекрасно весна зацвіла.
             Всюди гарно, зелено й чисто.
             Це квітуча і гарна пора —
             Зустрічаємо її урочисто,
             її подих відчула земля,
             Й посвітлішали враз небеса.
             Із землиці пробилась травичка,
             Задзвеніла в струмочках водичка.
             Птахи весело защебетали
             Рідну землю свою привітали:
             Із пробудженням, сонцем, теплом,
             З весняною красою й добром.
                                          (Володимир Білоус)

VI. Новини класу. План на день
·       З якими новинами ви хотіли б сьогодні і познайомити своїх товаришів?
З яким  настроєм розпочинаємо роботу на   уроках? (Діти працюють із «Календарем настрою».)

План на день
• На  уроці    читання ми будемо читати вірші Н. Забіли і М. Підгірянки про весну.
• На уроці української мови складемо твір-опис на тему «Перша квіточка весни».
•  На уроці художньої праці разом виготовимо книжечку «Дивовижна весна».
Література
1.     Білоусова В.М. Ігри та вправи на формування навичок спілкування і співпраці // Початкове навчання та виховання - №11-2007.
2.     Кондрацька Л. М. Загадки і скоромовки // Початкова освіта-№41-2006.
3.     Коротун І. Інтерактивні техніки і технології групової роботи на уроках// Початкова освіта-№4-2007.
4.     Наумюк О. Ділова гра на уроках природознавства/Початкова освіта-№5-2006.
https://lh5.googleusercontent.com/ZdtCKFTIWCZ77bD7ZsVQIROIXTOVI0rCWud_D6KjAYlgysaZyqgBVpC51smC1lZkQethAyBp4YJvzM0Hv5tmMi_jFJpn-SW9wbRiBfbV_gYKdktlWuCUsiV0bd3GAijGpZEfknLEYQ5.     Нісімчук А. С, Падалка О.С., Шпак О. Т. Сучасні педагогічні технології. К.-2000.
6.     Пометун О., Пироженко Л. Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід. Метод, посіб. - К.: АПН, 2002.
7.     Скрипиць М.В. Ранкові зустрічі як засіб розвитку учнівської особистості// Початкове навчання та виховання-№9-2007.
8.     Хабазня Г. Проекти з природознавства у 2-4 класах/ Початкова освіта - №40 - 2006.








Немає коментарів:

Дописати коментар